Baka en kaka

Idag har jag varit en sån där super pedagogisk & närvarande mamma...

När vilda sov sin middagslur drog jag och Lucas igång med att bygga pepparkakshus.
Vi (läs: jag... & Lucas hejjade på & tjatade om att få äta nonstop) ritade & klippte till en mall för huset.
Sen bakade vi våra delar lugnt och sansat innan de kom in i ugnen.
(Läs: Lucas fick en liten degbit som han skulle baka en snögubbe av. Mer mjöl än deg vart det.. Så ja klumpen påminde nog allt om en snögubbe... Jag själv gjorde delarna. Väggarna var tjocka o fina. Taket lövtunnt då degen inte riktigt räckte till)

Lucas fick bestämma dekor till huset & där började det riktigt jobbiga för mig. Hur gärna jag än vill så har jag väldigt svårt för att låta barnen kladda fritt, jag vill ju gärna ha lite stil och "rent". (Ni vet när man målar tillsammans med barnen och man är så inne i sin teckning och barnet kommer med sin penna och kladdar över bilden och man vill bara skrika " vad i helvete gör du, det är mammas teckning"!!! Fast man lugnt säger åh va fint det blev....)

Jag hade tex. ALDRIG haft rosa på huset. Men nu var det ju Lucas som ville göra hus inte jag... Vi gjorde det ju ihop.

Jag tycker det är så fruktansvärt fult att ha pepparkakshus ståendes på bänken.  För det första så är det ju oftast barn som är med och har gjort dom så det är oftast en massa fula färger, bomull och fula tomtar. (I vårat fall skumtomtar).

Lucas är iaf super nöjd över sitt fina hus som han gjort. (Åter igen läs:jag. Eftersom han tröttnade när han bestämt färg och satt på alla nonstop. Där stod jag själv och fick montera ihop delarna.)
Vilda vaknade lagomt tills det var dags att lägga ut bomullen så det fick bli hennes uppgift så även hon fick vara delaktig. Jag hade fullt upp med att skydda huset från hennes klåfingrar som efter hon lagt ut bomull (och dessutom lyckats få det att fastna i kristyren så det ser ut som det är ludet mögel på husknuten) gjorde allt för att försök rycka av både skorsten och nonstop på taket!

Nåväl, nu har vi ett fult... Okey barnen tycker det är fint hus som står på bänken.
Lucas tjatar om att han vill äta upp det och jag har sagt att man får det efter jul.... Även om jag överväger att låta dom göra det för att slippa ha den stående på bänken! 😊

Åh så mysigt vi haft det barnen och jag!






Kommentarer
Postat av: Frida

Men det blev ju fint, så duktig han är Lucas 😜

2015-12-11 @ 21:16:49
Postat av: Mamma/mormor

Det blev ju jättefint! Kul att du bloggat igen, fortsätt gärna med det!

2015-12-11 @ 22:53:56
Postat av: Bjursellskan

Så ambitiöst att göra egna delar, här fick det som vanligt bli en byggsats 😛 håller med om att det är helt underbart att ha det ståendes!! 😉

Svar: Antagligen hade det blivit en färdig satts om det inte vore så att vi hade massa deg hemma! 😂
Mallamousan

2015-12-12 @ 09:00:00
Postat av: Farmor/svärmor

Tycker nog att det blev ett väldigt vackert litet hus...😊....😘😘

2015-12-12 @ 23:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: