Tankar.

Har haft August tid nu ikväll och vi har varit i stallet och pysslat med Loke och Freij, ett par riktigt pigga herrar. Eftersom det var en aning kallt han vi även hem och titta på barnpogram och få i oss lite käk. Fantastiska unge!<3

På tal om fantastisk unge så har jag tidigare även jobbat med en autistisk tjej. För att göra en lång historia kort så har det arbetet gjort mig till den jag är idag. Ett arbete och en familj jag sent kommer glömma.
Just nu sitter jag och går igenom mappen med gamla anteckningar, veckans fokus, perspektiv som vi jobbade utifrån osv från den perioden. Försöker uppdatera mig lite och se om jag kan hitta saker som kan hjälpa till i August utveckling och inlärning.

Imorgon ska jag nämligen följa med August mamma till skolan för ett möte med skolpsykolog, rektor och berörda lärare till August. Det gäller planering för hur vi ska möta August och få till hans inlärning.

Jag funderar ofta på hur man kan hjälpa honom och provar ofta olika övningar. Han är minnes svag och än har det inte riktigt lossnat för honom. Han är jätte duktig och gör små framsteg hela tiden, men enligt skolan ska han klara mer. Vår skyldighet är att hjälpa honom dit. Kanske han behöver längre tid, kanske han behöver ett annat inlärnings system, kanske är det något som stör honom i inlärningen!?
Jag har pratat med August och han har sagt att det piper i huvudet i skolan, vad är det som piper!? Jag frågade om han sagt det till lärarna och det hade han. De hör inget. Vad är det som piper!? Ventilation, en dator, en lampa!? Kan man underlätta detta med hörselkåpor!?
Tankarna är många. Ska fortsätta gå igenom mappen & fundera vidare.


Älskade ungen!



Kommentarer
Postat av: tess

Tack Malou du gör ett enormt arbete med August. De känns enormt tryggt att ha dig med imorgon. Jag hoppas att vi ska hitta hans kod och nyckel...



Man ska visst inte fråga så mycket på ett möte som detta man ska säga hur... men när man inte vet. Vet du Malou vad som motiverar August? Vad gör vi hemma för att få honom göra de vi vill?



Fan nu visar de varg jakten ja blir ARG... parantes...



Vad vet vi ger energi? Jag är helt blockerad... vet inte alls. Tom....



Tack för att du finns.



Tur ja inte skicka med dig semla då.... de som e så gottis.

2011-02-21 @ 22:15:19
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Ja de är om man kan lägga om undervisningen så de blir att man tränar på ett naturligt sätt.. Inte så mycket vid skrivbordet. Som du säger räkna vid bak och sådant. SÅnt där han känner sig nyttig. De tar vi med oss.

2011-02-21 @ 22:38:16
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Elin

Du gör ett fantastiskt jobb!

2011-02-21 @ 22:40:16
URL: http://elinbouveng.blogg.se/
Postat av: il Frate

Kanske värt att fundera över ev. tinnitus. Tinnitus kan accentueras av stressituationer och då "piper det i huvudet". Då kan det vara skolmiljö, en viss kamrat, en viss lärare eller annat som drar igång det hela. Värt en fundering.

2011-02-22 @ 08:44:18
Postat av: Mallamousan svarar

SV: Nej tinitus är det inte utan något i hans omgivning som han hör, men vi inte. Väldigt vanligt att människor med Autism är känsliga för ljud och kan höra saker som vi inte alls hör. Det kan vara allt från en fläkt i en dator till en lampa som lyser i taket.

2011-02-22 @ 09:55:43
URL: http://mallamousan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: